مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم10 فروردین 1403

الزام دولت به ساخت سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح جهش تولید و تامین مسکن دولت موظف شد سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها تولید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته طرح جهش تولید مسکن با 25 ماده و 33 تبصره تصویب و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی از طرح جهش تولید مسکن به عنوان طرحی مفید یاد کرد و افزود: از زمان تشکیل مجلس یازدهم آحاد مردم و به ویژه جوانان از نمایندگان انتظار ورود به موضوع مسکن را با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها را داشتند.

وی اضافه کرد: در اولویت بندی که کمیسیون ها برای فعالیت های خود مدنظر قرار دادند، کمیسیون عمران طرح جهش تولید مسکن را به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت ها تعیین کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح علت ورود مجلس یازدهم به موضوع مسکن توضیح داد: متاسفانه در گذشته ساخت مسکن تعطیل شده بود، حتی این موضوع منجر به تذکر مقام معظم رهبری در جلسات مختلف شد بنابراین مجلس، کمیسیون عمران و صحن علنی دید مثبتی نسبت به طرح جهش تولید مسکن داشت.

نیکزاد با اشاره به موارد مصوب شده در طرح جهش تولید مسکن، اضافه کرد: در این طرح موضوع تامین مسکن و حذف قیمت زمین از قیمت مسکن، تخفیف در خدمات ساختمانی از جمله پروانه ساختمانی، تامین تسهیلات بانکی و منابع بانکی مصوب شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح مقرر شده 40 درصد مانده تغییرات تسهیلات بانکی در اختیار این بخش قرار گیرد، افزود: براساس طرح مذکور دولت باید سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها بسازد.

نیکزاد یکی دیگر از مصوبات مناسب این طرح را تشکیل شورای عالی مسکن دانست و تصویب کرد: متاسفانه رئیس جمهور به تشکیل این شورا اهمیتی نمی دهد این در حالی است که در دولت نهم و دهم این شورا هر 15 روز یکبار با حضور اعضا، وزرا و رئیس جمهور تشکیل می شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت 3 ماهه برای اصلاح و به روزرسانی طرح جامع مسکن یکی دیگر از مواد مصوب طرح جهش تولید مسکن است.

وی ادامه داد: تعیین و تاسیس صندوق مالی بخش مسکن را می توان از دیگر نکات مثبت این طرح ارزیابی کرد که براساس آن همه منابع در اختیار این صندوق قرار خواهد گرفت و از این اعتبارات جهت کمک به تسهیلات مسکن استفاده می شود.

نیکزاد تصریح کرد: هرچند اکنون نیز در تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 نیز این اعتبارات دیده شده اما در طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز مقرر است 40 درصد مانده تغییرات تسهیلات بانک ها در اختیار بخش مسکن قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون بهانه ای برای تامین نشدن تسهیلات برای بخش مسکن وجود ندارد، افزود: در تیرماه سال 1399 بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرد که براساس آن باید 20 درصد تسهیلات بانکی در اختیار بانک مسکن قرار می گرفت این در حالی است که به 5 درصد آن نیز عمل نشد.

وی ادامه داد: براساس طرح مذکور وزارتخانه‌های نیرو، نفت (شرکت ملی گاز) و ارتباطات و فناوری مکلف شدند صرفا حق انشعاب را داشته باشند.

نیکزاد با بیان اینکه برای نیروهای مسلح، مددجویان، معلولان، ایثارگران و رزمندگان معسر نیز تخفیفاتی در این طرح پیش بینی شده است، ادامه داد: سازمان امور مالیاتی با اعلام وزارت راه برای هر واحد مسکونی قیمتی ثابت مالیات دریافت می کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عقب ماندگی در ساخت مسکن و بالا رفتن قیمت مسکن موجب ورود مجلس به این حوزه شد، ادامه داد: تولید مسکن بر اشتغال، دور زدن تحریم موثر است چرا که مصالح ساختمانی مورد نیاز، نیروی کار و خدمات فنی و مهندسی مورد نظر در کشور وجود دارد.

نیکزاد با بیان اینکه دولت و سیستم بانکی باید این مصوبه را عملیاتی کنند، اضافه کرد: طرح تولید مسکن لوکوموتیو اقتصاد خواهد بود زیرا این حوزه با 136 صنعت مرتبط است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در صورتی که بانکی به وظایف خود در طرح جهش تولید مسکن عمل نکند بانک مرکزی موظف است از سپرده های قانونی بانک مذکور اعتبارات موردنیاز را در اختیار حوزه مسکن قرار دهد.

وی اظهارامیدواری کرد که شورای نگهبان در اسرع وقت مصوبه مجلس درباره جهش تولید مسکن را تائید کند زیرا این طرح فرصتی استثنائی برای تولید و تامین مسکن موردنیاز کشور است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: صبر خوب است؛ ثبت نام برای ریاست جمهوری از 21 تا 25 اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *